Загальне поняття
У всі часи її величність Торгівля мала найважливіше значення в економічному житті громади. Життя будь-якої повноцінної держави не можливо уявити без хороших і розвинених торгових відносин. Професія «продавець» - одна з найбільш поширених і повсюдно затребуваних професій у світі.
Продавець - особа, яка виступає посередником між виробником товару і покупцем. У найзагальніших рисах завдання продавця полягає в тому, щоб надати покупцю необхідний йому товар і отримати за цей товар гроші.
Продавець – професія масова. Це узагальнене поняття, що містить у собі багато різновидів цієї діяльності.
Професія класифікується залежно від групи товарів: продавець непродовольчих і продовольчих товарів.
До числа споріднених професій відносять роботу: офіціантом, барменом, контролером–касиром, товарознавцем; адміністратором торгового залу, торговим представником, комерсантом.
Коротка історія
Ніхто не може точно сказати: звідки взяла свій початок професія продавця. Відомо одне, що вона з'явилася ще до виникнення грошей. У ті далекі часи люди обмінювалися товарами, з часом стали утворюватися ринки, а разом з ними і товаро-грошові відносини.
Роль продавців виконували купці. Вони продавали, купували і перепродували товари. Були і скупники, які купували у жителів сіл яйця, м'ясо, рибу і вигідно збували великим торговцям. Почали відкриватися торгівельні лавки.
Перший касовий апарат був придуманий в 19 в. власником невеликого кафе Джеймс Рітті. Це винахід щільно увійшов в наше життя і сьогодні ми вже не уявляємо, як раніше люди обходилися без нього.
Місце роботи
На вакансії продавця на сьогоднішній день дефіциту не спостерігається. З кожною хвилиною на ринку праці з'являються все нові можливості. Збільшується кількість торгових кіосків та інших торгових точок. Як гриби, ростуть магазини і магазинчики, супермаркети і гіпермаркети.
Продавці можуть працювати у:
* продовольчих крамницях,
* універмагах,
* супермаркетах,
* салонах-магазинах,
* торгово-оптових складах,
* на ринках, у павільйонах,
* торговельних рядах, лотках, кіосках,
* виставках-ярмарках.
Характер роботи
Робота продавця насправді цікава й багатоаспектна. На перший погляд, у ній немає нічого складного. Проте щодня слід бути готовим до зустрічі з клієнтами з різними характерами й уподобаннями, успішно презентувати свій продукт. Треба порозумітися з покупцем, знати, як його завоювати, донести до нього справжню цінність товару, як боротися із втомою і негативними емоціями, створювати ефективну рекламу товару.
Професія ця різнобічна. З одного боку, це порадник, до якого покупець може звернутися по допомогу та отримати необхідну інформацію або консультацію. З іншого - це працівник, зацікавлений у збільшенні прибутків підприємства торгівлі, адже від цього залежать певні заохочення, премії й надбавки. Отже, основне завдання продавця — продати товар. Цього можна домогтися, якщо правильно його представити: розповісти про виробника, відзначити особливості товару, акцентувати на перевагах, розповісти про знижки й акції. Професіонал уміє продати товар навіть відвідувачеві, що випадково зайшов до магазину, й умовити його придбати супутні товари. Але головне — дотриматися балансу: і покупцеві догодити, і торговельне підприємство збагатити.
Найчастіше продавці працюють у комфортних умовах, але багато часу проводять на ногах. Вони працюють у сфері обслуговування за певним робочим графіком і, на жаль, часто у вихідні й святкові дні, створюючи зручності для покупців і збільшуючи обсяги продажу товарів, від яких і залежить заробітна плата у сфері торгівлі. Відповідно до чинного законодавства, з досягненням 18-річного віку продавець несе повну матеріальну відповідальність за товари, гроші, обладнання, інвентар.
Необхідні знання та освіта
Професію «продавець» можна здобути у професійно-технічних училищах, які готують спеціалістів на базі як 9-ти, так і 11-ти класів. Прийом учнів здійснюється, як правило, за середнім балом атестата та співбесідою під час вступу.
Більшість випускників професійно-технічних навчальних закладів, курсів підвищення кваліфікації та перекваліфікації ще під час проходження виробничої практики знаходять майбутнє місце роботи. Саме тоді можна відчути всю специфіку фаху на торговельному підприємстві, мікроклімат у колективі.
Власники багатьох приватних магазинів і торгових підприємств навчають фахівців по ходу роботи, після невеликого стажування, Ви зможете вільно працювати на касовому апараті і розбиратися в маркуванні товарів.
Вища торгова освіта необхідна там, де потрібно реалізовувати складні технічні товари і в будь-якому разі вона (освіта) стане додатковим плюсом на шляху до вершини кар'єри.
Важливі якості та навички
Вимоги до індивідуальних особливостей фахівця:
* стійкість уваги;
* хороша довготривала й оперативна пам’ять;
* здібності до швидких і точних арифметичних розрахунків;
* окомір;
* точне просторове сприйняття величини і форми предмета;
* чітка дикція;
* емоційна стійкість;
* спостережливість;
* комунікабельність;
* чесність.
Крім того, стане в нагоді фізична витривалість, здатність вміти переключати увагу. Професія вимагає врівноваженості й тактовності в поводженні з клієнтами, особистої організованості та активності. Продавець повинен бути наділений нервово-психічною стійкістю.
Професійні навички та вміння:
* працювати з касовим апаратом, транспортером або стрічкою;
* вміти правильно заповнити необхідну документацію;
* знати програму 1С;
* вміти виявити фальшиві купюри.
Завдання й обов’язки продавця:
* приймати товари;
* перевіряти заповнення тарних одиниць, їхню кількість та вагу, підраховувати штучні товари, перевіряти якість за результатами зовнішнього огляду;
* забезпечувати зберігання товарів за кількістю та якістю;
* готувати до продажу;
* розміщувати і викладати за групами, видами, сортами з дотриманням правил товарного сусідства;
* готувати робоче місце до роботи: встановлювати і перевіряти справність ваговимірювальних приладів, реєстраторів розрахункових операцій, виробничого інвентарю, інструментів;
* консультувати покупців про властивості, особливості, призначення та цінність товарів;
* нарізати, зважувати і упаковувати товари, підраховувати вартість покупки, перевіряти реквізити чека, видавати покупку;
* підраховувати гроші, здавати їх у встановленому порядку.
Перспективи розвитку.
Нині професія «продавець» еволюціонувала в чималу кількість різновидів: консультанти, які спеціалізуються на різних видах товарів, працівники на касових апаратах тощо.
Професія користується гарним попитом. Якщо фахівець відноситься до покупців, своєї професії і адміністрації з належною повагою і при цьому ще й працює над розвитком своїх ділових якостей, то у нього є всі шанси отримати підвищення і гідно пройти шлях від молодшого спеціаліста до посади старшого продавця. Не виключено, що ваш кар'єрний ріст на цьому не зупиниться: Вас можуть призначити старшим зміни, керуючим торгівельним залом, торговим представником чи регіональним менеджером, а в майбутньому навіть директором салону (магазину).
Стати ближче до мрії і направити свої вміння в правильному напрямку можна за допомогою тренінгів. Там Ви зможете не тільки дізнатися багато нового, але і спробувати скористатися новими можливостями на практиці. Особливо це буде корисно для професії продавця-консультанта. Не буває легких шляхів, лише саморозвиток і наполеглива праця може перетворити звичайного продавця до директора салону або підняти до посади комерційного директора.