Невпевненість, страх перед майбутньою співбесідою - явища, аж ніяк не пов’язані ані з віком, ані з освітою, ані з чимось іншим. Бояться всі - і молоді, і досвідчені. Часом губляться настільки, що просто «провалюють» співбесіду, незважаючи на те, що володіють необхідними професійними компетенціями.
У якийсь момент починає здаватися, що язик живе своїм власним життям - потрібні слова кудись зникають, мова стає занадто швидкою або навпаки, з’являються незручні паузи, а мозок приречено фіксує: «Ну ось, нічого не вийшло, повний провал».
Механізм хвилювання перед співбесідою такий же, як і перед зустріччю з незнайомцем. Найбільше лякає невідомість: «Що з цього вийде? Яке враження я справлю? Раптом мене запитають про те, що я й гадки не маю». Саме вона і є причиною того, що хвилювання зростає.
Як приборкати страх перед співбесідою та звести його до керованого хвилювання?
Крок 1: зберіть інформацію
Щоб незнайомець не був таким вже й незнайомим, вивчіть максимум про компанію, в яку ви збираєтеся йти, відвідайте сайт, сторінку в соцмережі, можливо організація згадується в новинах. Зараз багато хто робить акцент на інформаційну відкритість, вам залишається тільки знайти та прочитати.
Крок 2: попрацюйте над самопрезентацією
Справити хороше враження на співбесіді складно без ретельної домашньої підготовки. Сядьте й подумайте, як і про що ви будете говорити з потенційним роботодавцем, запасіться фактами, які підтверджують ваші досягнення на попередніх місцях роботи, продумайте відповіді на можливі запитання:
- Чому вас зацікавила ця позиція?
- Чому ви хочете працювати у нас?
- Чому ви хочете змінити поточну роботу?
- Назвіть ваші сильні і слабкі сторони.
- Чому ми повинні найняти саме вас?
- В яких умовах і колективі вам комфортно працювати?
- Як би друзі і колеги описали вас?
- Ким би ви хотіли бачити себе через 5 років?
- На яку зарплату ви розраховуєте?
- Коли б ви могли приступити до роботи?
Це допоможе впевненіше почуватися на інтерв’ю, вести діалог на рівних, та й просто підніме настрій.
Крок 3: продумайте зовнішній вигляд
Впевненість у тому, що у цій сорочці ви виглядаєте бездоганно, допоможе не відволікатись ще й на таку дрібницю. Тільки пам’ятайте, що яскравий, короткий, обтягуючий та блискучий одяг відволікає, а деяких дратує. Одягніться стримано.
Крок 4: приділіть увагу мові тіла
Пам’ятайте, що враження про вас складається не тільки з того, що і як ви говорите. Невербальні засоби в діловому спілкуванні грають не меншу роль. Тож візьміть з собою ручку, яку ви зможете тримати, замість того, щоб нервово смикати лацкан піджака або активно жестикулювати.
Не складайте руки в замок на грудях і не розвалюйтеся на стільці нога на ногу. Гарна постава, відкритий погляд, привітна посмішка - розташують до вас співрозмовника і інтерв’ю пройде більш невимушено.
Крок 5: підготуйте питання
Співбесіда – не іспит, а діалог. Не соромтеся самі ставити питання. Активна участь в розмові допоможе подолати хвилювання. І навпаки, якщо ви любите поговорити, контролюйте свою балакучість. Цікавлячись нюансами роботи у роботодавця, не варто ставити питання так, щоб вони нагадували допит. Можна спитати:
- Які будуть мої головні завдання?
- В якому режимі я буду працювати?
- Хто буде моїм безпосереднім начальником?
- Чи передбачає ця посада професійне зростання?
- Обіймав цю посаду інший працівник і чому він звільнився?
А головне - не забувайте, що по той бік столу теж людина. І навіть якщо вам відмовили – це ще не кінець світу, спробуйте дізнайтеся причину, проведіть роботу над помилками, і вже наступна співбесіда буде вдалішою!