Вчитель – це не професія, вчитель – це покликання. Адже, якщо вчитель має тільки любов до справи, він буде добрим учителем. Якщо вчитель відчуває тільки любов до учня, як батько, мати, він буде кращим за того вчителя, який прочитав усі книжки, але не відчуває любові ні до справи, ні до учня. Якщо учитель поєднує в собі любов до справи і до учнів, він – досконалий учитель.

Учитель – це унікальна професія, поза часом і модою. Будучи однією з найдавніших, вона залишається затребуваною і донині.

Колись давно, коли поділу праці не існувало, вчителями ставали старші, найбільш досвідчені представники племені або громади. При переході до розподілу праці, вчителями ставали люди, що практикували те чи інше ремесло і передавали той або інший навик чи знання. І лише в 18–19 століттях, викладання, як офіційно визнана професія, стало масовим явищем в усьому світі.

А ось у Стародавній Греції слово «педагог» означало дослівно «провідник дитини». Так називали не вчителів, а рабів, які відводили дитину до школи і забирали назад. Зазвичай у педагоги вибирали рабів, непридатних ні для якої іншої роботи, але тих, що були вірними домівці.

Вчитель – це особа, яка кого-небудь чого-небудь навчає. Раніше це поняття викликало лише одну асоціацію: школа. То ж розкажемо про шкільного вчителя більше.

Вчителі початкових класів є зазвичай класними керівниками, які ведуть всі предмети, за винятком фізкультури і співу. Починаючи з 4-5 класу, учні починають отримувати поглиблене предметне навчання, і кожен предмет починають викладати різні вчителі. Вчитель керується в своїй роботі затвердженою міністерством програмою навчання і предметними програмами. Навчання ґрунтується на методиках, складених в інтересах оптимального розвитку. Також як учням, так і вчителеві доводиться готуватися до уроків. Він збирає для даної теми наочні посібники (географічні карти, учбові фільми, спеціальні матеріали тощо) і прагне зробити кожен урок змістовним. Хороший вчитель може захопити дітей і зацікавити своїм предметом. Існує думка, що у вчителя має бути акторський талант, щоб уроки були для учнів цікавими і привабливими. В ході уроку вчитель знайомить учнів з новим матеріалом, повторює пройдений на попередніх уроках матеріал, перевіряє домашні завдання і задає нові. Засвоєння пройденого матеріалу вчителем перевіряється за допомогою усних відповідей і письмових контрольних робіт.

Як і все на світі, професія вчителя зазнає змін. Сьогодні рамки професії вчитель розширені. Вчителі передають нам знання в вузах, на різних курсах, вчать різним бізнес наукам, як бізнес-тренери.

То ж професія вчителя вимагає повної самовіддачі, цілковитої витрати розумових, фізичних та духовних сил, вчитель зобов’язаний бути дуже тонким психологом, щоб уміти розпізнати найкращі якості та схильності у свого учня та допомогти їх розкрити. Учитель завжди намагається знайти індивідуальний підхід до учня, бо кожен дитина має свій неперевершений та дивовижний талант від природи, а головна задача вчителя - допомогти розкритись його здібностям. Від педагогів вимагається багато чого: бути коректними, уважно ставитися до дітей, виявляти цікавість до своєї роботи, предмету.

Наприклад, професійно важливими якостями європейських учителів вважаються високий рівень самоконтролю, емоційна врівноваженість, комунікабельність, готовність до співробітництва, впевненість у собі, а також низькі показники депресії, неправдивості, психопатії, іпохондрії.

Сучасному вчителю необхідно володіти такими якостями як терпіння, інтелігентність, освіченість, тактовність, уважність, мобільність, ерудованість та стресовитривалість, мати почуття стилю, смаку, міри, на високому рівні володіти технічними засобами та сучасними освітніми новинками.   Відмінними рисами справжнього педагога повинні бути нестримне бажання постійно саморозвиватися, самовдосконалюватись, неперервне розширення власного кругозору, вдосконалення та пошук нових методів викладання. Справжній вчитель не перестає здобувати нові знання все життя, бо педагогіка – це наука, яка не стоїть на місці, це постійний рух тільки вперед, у ногу з часом. Творчий наставник завжди використовує у викладанні сучасні та цікаві методи та прийоми. Відвідування різноманітних семінарів, курсів та майстер-класів – ще одна складова цієї професії.

То ж щоб здобути професію вчителя потрібно визначитися з профілем, який для Вас є найбільш цікавим та готуватися до вступу у ВНЗ.

Система освіти пропонує широкі можливості навчання для тих, хто хоче стати вчителем. Головне вирішити, що саме і в якому форматі Ви хочете викладати.

Якщо обожнюєте проводити час з малюками, можете стати вихователем дитсадка або молодшої школи, чому навчитеся в педучилищі або педінституті. Для того, щоб викладати у вузі, необхідно отримати як мінімум повну вищу освіту, а в ідеалі – науковий ступінь.

Якщо ж Ви хочете бути бізнес-тренером – отримуйте вищу освіту, забудьте про все вивчене і вирушайте в реальний сектор економіки за практичними знаннями.

Якщо про Вас заговорять як про успішного фахівця, Ваш досвід захочуть перейняти амбітні колеги і Ваш тренінговий зал завжди буде повний, якщо Ви станете відомі в колах топ-менеджменту успішних компаній, то професію Ви обрали правильно.

Як говорив В. Год-Гівс: «Правильно вибрана професія - запорука довголіття. Від роботи потрібно отримувати радість, а не кошмарні сни».

Доречно знати:

Це - Олександр Жук із Запоріжжя. Йому 29 років.

Він – найкращий вчитель України 2018 року.

Вчитель інформатики Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Джерело». Педагогічний стаж — 9 років.

Формула його успіху: «Вже у дорослому житті, навчаючись на психологічному факультеті, я зміг розібратися у собі й з'явилося бажання допомогти іншим дітям. Не жаліти їх, а саме допомогти - бути для них опорою і більше ніж вчителем».